Saistītie raksti

Pavasara rosība Apes PII ”Vāverīte”

Print Friendly, PDF & Email

 

 

Jau gandrīz gadu mēs, pirmsskolas izglītības iestādes, darbojamies jauna mācību satura ieviešanas režīmā. Ir bijis laiks, lai paanalizētu, kas šajā mācīšanās procesā ir labs, kas vēl pilnveidojams… Galvenās izmaiņas ir tās, ka skolotājam gatavojot uzdevumu bērnam, daudz ir jāsarunājas ar bērnu, lai saprastu, ko bērns zina, ko nē, ko var izdarīt, kādas darbības ir jāpilnveido. Skolotājam  gatavojot mācību plānus un dodot uzdevumu bērnam, ik brīdi ir jādomā: ”Ko bērns no šīs darbības iegūs?”  ”Ko iemācīsies?”.

Nav īsti tā, kā izskan apkārt, ka bērni darīs tikai to, ko gribēs. Tā ir pārprasta informācija. Jā, galvenais darītājs ir bērns , taču skolotājs virza un atbalsta bērnu mācīšanās procesā.  Tas nav viegli, jo bērniem ir jāmācās pašiem būt motivētākiem un patstāvīgākiem darot, vairāk uzņemties atbildību gan par procesu, gan rezultātu. Bērni var izvēlēties no vairākiem piedāvātajiem variantiem sev uzdevumu un pamatot šo izvēli. Ja agrāk bija noteikts laiks kādai no nodarbībām, tad tagad bērns darbojas, kamēr ir interese, vai kamēr ir pabeidzis savu darbu. Šobrīd bērni kopā ar mūzikas skolotāju var darboties ne tikai mūzikas zālē, bet ritma vingrinājumus var veikt pie skolotājas kabinetā, bērniem zināmā vietā, kad bērnam ir jāizvēlas kāda aktivitāte .

Pavisam nesen “Vāverēnu” grupā bija jāmaina izvēlētā mēneša tēma, jo bērni uzdeva tik daudz jautājumu par putniem, ka neatlika nekas cits kā pagarināt mēneša tēmu , meklēt atbildes un radīt apstākļus bērniem interesējošu jautājumu noskaidrošanai. Tā visu janvāra mēnesi bērni cītīgi pētīja grāmatas,  skolotājas sameklētās mācību videofilmās un savā laukumā vēroja  Latvijā ziemojošos putnus. Kā pierādījums bērnu zināšanām bija tautas lietišķās mākslas studijas ”Smiltene” apmeklētā  izstādi ”Putni”, kurā  bērni atpazina un nosauca gandrīz visus tur redzamo putnu fotogrāfijas, priecājoties un apbrīnojot mākslinieču radītās  krāsainās villaines, lakatus un segas. Ir jāizmanto ikdienas situācijas, mazpilsētas vide, vietējie cilvēki un iestādes, lai rastu atbildes uz bērnu jautājumiem.

Katru gadu mēs iestādē atzīmējam mūsu pilsētiņas dzimšanas dienu. Par godu šim notikumam grupas “Vāverēni” bērni kopā ar  vecākiem veidoja radošos darbiņus ”Ape – mana pilsēta!”  Viens  apsveikums pilsētai ir kā vesels iestādes teritorijas plāns, citam kā aprakstīts dolomīta akmens, vēl kādam kā burvju raganas slota. Vecāku un bērnu izdoma, kā arī ieguldītais darbs nu priecē ikvienu, kas ver iestādes durvis. Grupā “Kodoliņi” bērni veidoja radošo darbu ”Mana sapņu māja” izmantojot savu māju fotogrāfijas. Papildināja tās ar zīmējumiem un dažādiem attēliem. Izpētījām ielu, uz kuras atrodas mūsu otrās mājas PII – Pasta ielu. Vērojām segumu – bruģi, ēkas, tās skaitījām, salīdzinājām.

Jau no mēneša mēs ”Kodoliņos” radoši darbojamies! Vecāki sagādāja dažādas lietas, kuras ir iespējams izmantot atkārtoti ( iepakojumus, kastītes, dažādus attēlus) no kurām bērni gatavoja robotus, mašīnas, rūķus, mūzikas instrumentus, rotājumus. Tas bērnus ļoti aizrāva un radās ideja – pašiem  pagatavot dažādas aizraujošas spēles. Tā tapa spēle Laimes rats, Spoku šaušana, bingo, kendama u.c.

Pašlaik piedalāmies ”SIA ZAAO Dabas un tehnoloģiju parka Urda” rīkotajā akcijā ”Cik ilgā laikā izaug Tavi salāti ?” Šajā akcijā bērniem jāsēj dažādi salāti un jāvēro to augšana, mērot un, protams, garšojot. Kopā ar Paula mammu sējām zirņus kastītēs, kas tika pagatavotas no atnestajām sulas un piena pakām. Tas sasaucās ar tēmu ”Lietu otrā dzīve”.  Paši stādījām sīpolus un nu jau uz grupas palodzēm zaļus snīpjus ziņkāri izbāzuši lociņi , salāti –  tie pirmie pašu audzētie vitamīni!

Savukārt grupa ”Vāverēni” tēmas ”Lietu otrā dzīve” ietvaros gatavo tērpus no dažādiem materiāliem – avīzēm, plastmasas maisiņiem, korķīšiem, olu kastēm, kartona un citām it kā nederīgām lietām, radot kaut ko skaistu un interesantu, kā arī mācot nepiesārņot dabu, taupīt dabas resursus, un rūpēties par to.

 

19. februārī pie mums viesojās māksliniece, kura zina visu par un ap svecēm, Una Tetere- Teterovska. Visu rīta cēlienu pa mazākām grupām bērni darbojās radošajās darbnīcās, kur apgleznoja sveču trauciņus un lēja sveces, sev tīkamās krāsās. Vakarpusē tās tapa kā dāvanas vecākiem , lai kopā baudītu sveces gaišumu Sveču mēnesī!

 

 

 

Grupas ”Kodoliņi” vecākiem tiek dota iespēja aktīvi piedalīties ikdienas dzīvē un vadīt nodarbības. Ar Ievas mammu bērni no dažādām pērlēm, pogām un koka burtiņiem gatavoja kakla rotas un rokassprādzes. Savukārt Rolanda mamma bērnus ieveda Bērnu un vecāku žūrijas grāmatu pasaulē, kuras kopīgi lasījām, domājām un vērtējām. Arī citi vecāki ir sagatavojušies un mēs viņus ar nepacietību gaidām!

 

Mēs ,”Vāverēni”, ne tikai paši  dodamies uz bibliotēku, bet arī ļoti, ļoti gaidām bibliotekāri Ligitu pie mums ar līdz atnestajām jaunākajām grāmatām.  Mūsu sarunām katru reizi ir sava tēma. Ligita vienmēr ir ļoti domājusi pie mūsu tikšanās reižu norises. Šoreiz saruna bija par draudzību un mīlestību. Bērni uzdeva nopietnus jautājumus –  Kas ir draudzība? Kāda var būt draudzība? Cik cilvēkam var būt draugu? Kopīgi centāmies rast atbildes uz visiem jautājumiem. Paldies Ligita ! Var redzēt, ka mūsu mazie bērni Tev ir pie sirds! Lai iepriecinātu savus mīļos, kopīgi gatavojām Valentīndienas saldumu trauciņus, izrotājot tos ar sirsniņām. Paldies Esteres, Elzas un Letīcijas vecākiem par sarūpētajām sirsniņkonfektēm.

Lai bērni būtu zinātkāri , liela nozīme ir vecākiem un viņu sadarbībai ar iestādi. Tādēļ mēs cenšamies vecākus iesaistīt, lai atbalstītu bērnus,  interesētos par to, ko bērns mācās, atbalstītu un veidotu bērna patstāvību un  pozitīvu uzvedību . Paldies ikvienai ģimenei, kas iesaistījās kopīgajā mācīšanās procesā!

 

Iveta Ratsepa, Irita Stūrīte  un Inese Repule

Apes PII “Vāverīte” skolotājas

Dalīties:
26. februāris, 2020, Ligita Pujiņa
lveerudeen

Gaisa temperatūra Apē

Rakstu arhīvs